Succesul face parte din viața fiecărui individ și ne simțim confortabili cu acest lucru. Dar ce se întâmplă când în viața copilului apare eșecul? Îl considerăm natural, firesc? Ne învinonăvățim în calitate de părinte pentru apariția acestuia? Încercăm să-l aparăm pe copil prin toate mijloacele posibile de confruntarea cu o situație eșuată? Sunt câteva întrebări la care vă invităm să reflectați.
În realitate eșecul face parte inevitabil din viață, oferind mai multe avantaje decât dezavantaje. Condiția pentru ca eșecul să fie privit astfel, constă într-o comunicare deschisă părinte – copil. În lipsa unei astfel de comunicări, copiii ajung să resimtă teamă față de eșec, fiind motivați să-l evite și nu să-l înfrunte.
Cum privim conceptul de ”eșec” dintr-o perspectivă pozitivă și constructivă pentru dezvoltarea copilului?
Succesul se obține prin încercare și eroare. De aceea eșecul nu trebuie să devină un punct final al acțiunilor copilului către atingerea unui obiectiv, ci o oportunitate de învățare. Eșecul și lecțiile pe care le oferă acesta, îl transformă în câștigător. Iată de ce procesul care a stat la baza învățării devine mai important decât produsul obținut în urma învățării. Cum îi ajutați pe copii să facă față eșecului în 7 pași simpli:
- Manifestați o reacție deschisă față de eșecul copilului și încurajați-l să-și schimbe strategia de acțiune dacă vechea abordare nu funcționează;
- Demonstrați copilului prin exemplul propriu că este firesc ca lucrurile să nu se întâmple întotdeauna așa cum am plănuit;
- Acceptați eșecul care a intervenit în viața copilului. În felul acesta îl veți ajuta să trateze eșecul ca pe o parte componentă a vieții;
- Eșecul reprezintă o oportunitate de învățare. Profitați de eșecul care a intervenit în viața copilului și ajutați-l să învețe din greșeli. În acest mod poate ajunge la succes;
- Adoptați o atitudine pozitivă, încurajatoare atunci când copilul eșuează. În ciuda eforturilor depuse este firesc ca succesul să nu fie prezent în toate acțiunile sale. Acesta este motivul pentru care eșecul trebuie să facă parte din viața sa;
- Comunicați-i copilului mesaje potrivite, constructive despre însemnătatea eșecului. Atenție: aceste mesaje pot fi comunicate și prin felul în care reacționați în fața eșecului copilului;
- Copiii își ating obiectivele prin încercarea unor moduri noi de abordare a unei probleme, mai complexe și mai puțin confortabile. Pornind de la acest fapt, oferiți-i copilului șansa să eșueze. Eșecul îl plasează pe copil într-o situație inconfortabilă, determinându-l să găsească soluții pentru rezolvarea unei probleme.
În cartea From Failure to Success: Everyday Habits and Exercises to Build Mental Resilience and Turns Failures Into Success, Meadows compară eșecul cu un labirint, respectiv cu un instrument de sculptură:
- Eșecul este ca și cum copilul ar naviga într-un labirint – fiecare eșec îl învăță ceea ce nu funcționează, îndepărtând abordările greșite și ajungând în final la atingerea obiectivului.
- Eșecul este ca un instrument de sculptură – fiecare eșec îl ajută pe copil să-și descopere abilitățile contribuind la ”sculptarea” sa.
Iată câteva avantaje ale prezenței eșecului în viața copilului dumneavoastră:
- Eșecul contribuie la motivația copiilor cu scopul de a depăși obstacolele care au stat la baza eșecului;
- Eșecul îi ajută pe copii să conștientizeze unde au greșit, având posibilitatea să corecteze greșeala și să-și atingă obiectivul;
- Abilități utile în viața de zi cu zi, precum: angajamentul, răbdarea, determinarea, luarea deciziilor și rezolvarea problemelor, pot fi obținute și prin intermediul eșecului.
Bibliografie:
- Brown, D., S. (2011). An Educational Primer For The Majority Student. Bloomington: AuthorHouse Publishing
- Meadows, M. (2017). From Failure to Success: Everyday Habits and Exercises to Build Mental Resilience and Turns Failures Into Success. California: CreateSpace Independent Publishing Platform.
- Patel, S. (2019). You Fail Is A Miracle Of Life. Visnagar: Saraswati Book World
- Taylor, J. (2011). Your Children Are Listening. Nine Messages They Need To Hear From You. New York: The Experiment Publishing
Andreea Șițoiu este doctorand în cadrul Școlii Doctorale de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, specializarea Științele Educației. Asistent universitar în cadrul facultății de Psihologie și Științele Educației a Universității Transilvania din Brașov. În cadrul acestei facultăți suține activități de seminar pentru următoarele discipline: Teoria și metodologia curriculumului, Teoria și metodologia evaluării, Educație timpurie, Istoria ideilor și paradigmelor educaționale, Didactica domeniului/ariei om și societate.